
Rusi izvoze aluminijum preko Hrvatske, plaše se zaplene u Baru
Zbog odluke menadžmenta Kombinata aluminijuma da svoje proizvode izvozi preko luke Ploče, logistički lanac u Crnoj Gori na godišnjem nivou gubi najmanje 1 mil EUR.
Pri tome, barski AD Kontejnerski terminal i generalni tereti (KTGT) ima gubitak od najmanje 900.000 EUR, dok za još najmanje 600.000 EUR kratkih rukava ostaju AD „Montecargo“, domaće špediterske kuće i drugi partneri, tvrde „Vijestima“ iskusni poznavaoci spoljnotrgovinskog poslovanja.
Uprava Kombinata aluminijuma i njen partner „Glencore“ odlučili su još u maju prošle godine da aluminijum izvoze preko Luke Ploče u Hrvatskoj, jer se boje da bi zbog velikih dugova neko od poverilaca mogao zapleniti aluminijum u skladištu u Baru.
To je dovelo u ozbiljne probleme Kontejnerske terminale, nekadašnji deo Luke Bar, ali i druge učesnike u ovom poslu. Zbog ovoga veliki broj crnogorskih preduzeća ima sve manje poslovanje sa Kombinatom aluminijuma, kojem je država donedavno plaćala subvencije za struju i praštala deo poreskih dugova.
Ova odluka uticala je da izvoz u Hrvatsku sa prošlogodišnja četiri skočio na 47 mil EUR.
U upravi KTGT su upoznati sa razlogom promene transportne rute aluminijumskih ingota iz Podgorice, međutim, niko od kontaktiranih članova izvršnog menadžmenta te firme nije želeo da komentariše ovu situaciju.
– Nesporno je da od maja prošle godine KAP ne izvozi ingote preko gatova KTGT. Što se ingota koji se mogu videti u luci tiče, reč je o tranzitu iz inostranstva za kupca u Srbiji preko Crne Gore – bilo je sve što je rečeno „Vijestima“ iz uprave KTGT.
Na drugoj strani, izvori „Vijesti“ ukazuju da švajcarski „Glencore“ ingote od KAP-a kupuje po principu „ex works“, dakle odmah nakon proizvodnje, u samoj fabrici. To znači da ingoti nisu vlasništvo KAP-a već po njihovom napuštanju fabričkog kruga.