
Brendovi koji neće dočekati 2013. godinu
Svake godine portal 24/7 Wall St. identifikuje nekoliko važnih američkih brendova za koje se, na temelju određenih pokazatelja, predviđa da bi u roku od godinu dana mogli nestati s tržišta, prenosi Poslovni dnevnik.
Ovogodišnja lista odraz je brutalne konkurentske prirode određenih industrija, ali i dokaz kako si kompanije, u svetu biznisa, naprosto ne bi smele dopustiti da zaostaju u efikasnosti, inovativnosti i profitabilnosti.
1. American Airlines
Aviokompanija American Airlines u 2013. će verovatno nestati zbog svoje neefikasnosti. Ta je kompanija skoro 30 godina bila glavni avioprevoznik u SAD-u, čak su uspeli preživeti i krizno razdoblje, u kojem je velik broj avioprevoznika otišao u stečaj. Što se onda dogodilo da se ta kompanija našla na ovoj nepopularnoj listi? Izgubili su ono najvažnije – svoju konkurentsku prednost. Naime, Northwest se spojio sa Deltom, a Continental sa Unitedom i samo u roku od dve godine, American Airlines je izgubio svoju vodeću poziciju i postao prosečan avioprevoznike srednje veličine.
2. Research in Motion
Kompanija Research in Motion (RIM) najbolji je primer kako jedna inovativna kompanija može izgubiti svoju prednost. Kanadska kompanija koja stoji iza poznatog BlackBerryja izgubila je u trci sa mnogo inovativnijim konkurentima i stoga se može očekivati kako u 2013. više neće postojati. Pre samo pet godina RIM je bila jedina kompanija koja je nudila pametne telefone, tzv. smartphoneove, i svojom su ponudom pokrivali gotovo celo poslovno tržište. Ali napravili su fatalnu grešku jer svoju ponudu nisu prilagodili krajnjim potrošačima. 2007. godine Apple je tržištu lansirao iPhone, a ostalo je istorija.
3. Pacific Sunwear
Pacific Sunwear, američki maloprodajni lanac trgovina odećom, još je jedan od brendova koji se našao na ovoj listi. Ta kompanija, sa sedištem u Kaliforniji, više naprosto nema dovoljno kapitala da bi se mogla takmičiti sa konkurentima. Kompanija će stoga vrlo verovatno nestati do kraja 2013. godine. U kvartalnom je izveštaju kompanije navedeno kako je najveći rizik koji su preuzeli bio taj da su poslovali s premalo kapitala te nisu ispunjavali svoje finansijske obaveze.
Popis ostalih brendova, za koje portal 24/7 Wall St. predviđa kako će nestati do kraja 2013. godine, je sledeći.
4. Talbots
5. Current TV
6. Suzuki
7. Salon.com
8. The Oakland Raiders
9. MetroPCS
10. Avon
Poslovni dnevnik navodi i neke primere zbog čega je ova lista relevantna i zašto su sa portala 24/7 Wall St. toliko dobri u svojim procenama. Oni navode primer News Corp. koji je 2011. godine prodao svoju društvenu mrežu Myspace po besramno niskoj ceni od 35 miliona dolara, samo nedelju dana nakon što je portal 24/7 Wall St. objavio svoj popis . Saab je podnio zahtev za stečajem samo pet meseci nakon što je ovaj portal objavio svoje prošlogodišnje prognoze.
Neke od kompanija, za koje je portal predvideo da će propasti, još uvek posluju, ali jedva krpe kraj s krajem. American Apparel, brend modne odeće, danas je jeftina deonica. Za Nokiju isto tako 24/7 Wall St. predviđa kako će vrlo skoro otići u istoriju. Nekadašnji finski gigant nedavno je otpustio čak 10.000 zaposlenih, odnosno 20% svoje radne snage. Što dovoljno govori samo po sebi u koliko se teškoj situaciji finska kompanija nalazi.
Ali bilo je i drugačijih primera. Portal 24/7 Wall St. tako je za Sony Pictures i Sears predvideo da će propasti, ali te kompanije još uvek posluju na istom nivou i u istom obliku kao i godinu dana ranije.
Prilikom odabira brendova koji bi mogli nestati s tržišta portal se služi metodičkim pristupom. Neki od kriterijuma prema kojima se donosi odluka su sledeći: brzi pad prodaje i veliki gubici, rastući troškovi koje je nemoguće kompenzirati sa povećanjem cena, prodaja kompanije, stečaj, kompanije koje gube veliki deo svojih potrošača i sl. Svaka kompanija koja se nalazi na listi suočena je s nekim od navedenih problema, a prema njihovim bi predviđanjima svih 10 trebalo propasti u idućih 18 meseci.