Montenegro Airlines: Nužno smanjenje zaposlenih i racionalizacija
Crnogorski nacionalni avioprevoznik Montenegro Airlines (MA) je godinama u ozbiljnim problemima i da bi se spasao, neophodan je niz mera države kao vlasnika, ali i same kompanije na unutrašnjem restrukturiranju, počev od smanjenja broja zaposlenih i racionalizacije poslovanja, opšta je ocena Programa restrukturiranja te kompanije koji je Vlada nedavno usvojila.
U Programu, do kojeg su došle “Vijesti”, navodi se da je „na bazi sprovedene vemenske i prostorne analize“ zaključeno da se MA nalazi u ozbiljnim finansijskim poteškoćama koje su rezultat delovanja raznih unutrašnjih i spoljnih faktora. MA je u 2010. godini poslovao sa šest miliona evra gubitka, dok je procena da je u 2011. taj minus smanjen na oko pet miliona, zahvaljujući, pre svega smanjenju zarada za 20 odsto.
Nemogućnost obezbeđivanja izvora finansiranja, bilo kroz povećanje sopstvenih ili pozajmljenih izvora, ugrožava rast i razvoj kompanije.
„Faktori internog karaktera su loš finansijski položaj kompanije, ugrožena tekuća likvidnost, visoko učešće pozajmljenih izvora u finansijskoj strukturi, visoki fiksni i varijabilni troškovi poslovanja, nedovoljna iskorišćenost kapaciteta na značajnom broju linija, nemogućnost generisanja pozitivnog neto novčanog toka iz redovne poslovne aktivnosti“, navodi se u Programu koji su sačinili eksperti podgoričkog Ekonomskog fakulteta Univerziteta Crne Gore.
Spoljni faktori koji utiču na loše poslovne rezultate MA, prema tom nalazu, su pad nivoa aktivnosti zbog globalne finansijske krize, nedostupnost kreditiranja pod povoljnim uslovima, pogoršanje kreditnog rejtinga Crne Gore i slično.
„Nemogućnost obezbeđivanja izvora finansiranja, bilo kroz povećanje sopstvenih ili pozajmljenih izvora, ugrožava rast i razvoj kompanije, ali dovodi u pitanje i njen opstanak“, kaže se u Programu i dodaje da je kompanija primorana da koristi skupe kredite i tako značajno uvećava rashode finansiranja i ugrožava rentabilnost poslovanja.
Upozoreno je da je i nelikvidnost jedna od najvećih problema kompanije kao i da je vrednost poslovne aktive precenjena, posebno u domenu avio-flote (zbog zastarelih aviona tipa foker).