
Kako izraditi poslovni plan?
Imate dobru ideju za projekt, ali malo vlastitog kapitala. Ostatak biste hteli da uzmete od banke, ali nekako ne uspevate da ispričate svoje ideje bankarskim jezikom. Ako se nalazite u takvoj situaciji, ono što trebate jeste da dobro izradite poslovni plan.
Poslovni plan alat je koji tera na promišljanje o poslovanju, daje odgovor na pitanje gde i kako pronaći informacije potrebne za vođenje poslovanja, kako osigurati razvoj preduzeća i kako ostati konkurentan. Sam po sebi predstavlja pisani dokument koji jasno opisuje poslovnu ideju, njene efekte, početna sredstva, resurse i metode potrebe za njeno ostvarivanje.
Oblik poslovnog plana nije zadat i teško će se dogoditi da je svaki poslovni plan jednak. Izgled poslovnog plana prvenstveno zavisi od toga na koji se biznis ili projekt odnosi. Formalno bi plan trebao da obuhvata do tridesetak stranica sa pregledom sadržaja, rezimeom, čitljivim jasnim i informativno oblikovanim tekstom uz korištenje grafikona i dijagrama, a bi trebalo da se izbegne nepotrebno pričanje koje niko ne voli. Treba imati na umu da se vrednost poslovnog plana kao pisanog dokumenta meri stepenom njegove izvodljivosti i realnosti očekivanih učinaka, a ne opsegom i spoljnim izgledom.
Osnovne celine kvalitetnog poslovnog plana bi trebale da obuhvataju sledeće:
• rezime plana – jako bitan deo – predsednik uprave banke neće čitati celi izveštaj
• opšti podaci o društvu i projektu – služi da pružaoci finansija vide o kome i čemu se uopšte radi;
• opis industrije – služi kao uvod u finansijski deo plana. Nije realno da određena industrija raste 3% godišnje, a Vaše društvo po finansijskom planu 25%;
• projekcija prihoda i troškova poslovanja društva / projekta;
• finansijski izveštaji za buduće periode sastavljeni na temelju projekcija poslovanja
Rezime
Rezima projekta deo je poslovnog plana koji se prezentuje na samom početku, a radi se poslednji, nakon što su svi drugi delovi završeni. Na osnovu rezimea stvara se prvi, a ujedno i najvažniji utisak o preduzetničkom projektu. Ovaj deo dugačak je jednu do dve stranice i u njemu se prikazuje preduzetnička ideja i svi njeni najvažniji faktori, kao i planirana uspešnost poduhvata. Rezimeom se mora zainteresovati osoba/institucija da se detaljnije upozna s projektom.
Opšti podaci o društvu / projektu
Ovaj deo daje osnovne informacije o Vašem društvu, kao što su kada je osnovano, broj zaposlenih, glavna delatnost, vlasnici itd. Takođe, daje kratak konceptualni prikaz projekta.
Analiza industrije
Plan prihoda preduzetničkog poduhvata priprema se na osnovu kvalitetne tržišne analize. Analizom prodajnog tržišta utvrđuje se koji je potencijalni opseg prodaje koji kompanija može da ostvari.
Projekcija prihoda i rashoda
Prvi je korak u izradi plana prihoda projekcija prodaje proizvoda po razdobljima. Pri planiranju prodaje preporučljivo je za prvu godinu prikazati kretanja po mesecima, a za ostale godine samo godišnju vrednost. Jako je važno pouzdano proceniti prihode, pa ih vezati za određenu nezavisnu varijablu. Jednom kada se napravi projekcija prihoda, kreće se na projekciju rashoda koji su obično direktno vezani na obim poslovanja (prihode). Pri tome je jako važno razumeti biznis u kojem se nalazite jer će se prihodi astronomski razlikovati ako prodajete usluge poreskog savetovanja ili proizvodite sapun. Kada prodajete usluge, glavni rashod su ljudi, dok kada proizvodite nešto, treba voditi računa o pogonskim gorivima, tekućem održavanju itd.
Finansijski izveštaji
Na temelju gore navedenih projekcija, na kraju se izrađuju finansijski izveštaji, prvenstveno račun dobitka i gubitka sa posebnim naglaskom na dobit iz operativnog poslovanja, a zatim novčani tok, gde bi investitoru trebalo da bude jasno kako će Vaše društvo / projekt stajati s novcem u svakom pojedinom periodu
Zaključak
Dobar poslovni plan smanjuje rizik ulaganja i povećava izglede za uspeh. Preduzetniku treba uvek reći: “Izradom poslovnog plana procenjujete svoje šanse i šanse svog preduzeća. Nema potrebe da sebe zavaravate. Jer možete propasti vi, a ne neko drugi.” Treba paziti da izbegnete uobičajene greške koje čine preduzetnici pri definisanju ulaznih podataka za poslovni plan, a to su prvenstveno:
– nerealno procenjuju tržište i mogućnosti plasmana robe, moguću cenu, podcenjuju troškove i precenjuju prihode;
– pri tome nemaju obrtna sredstva za poslovanje, i na kraju – što je najgore
– ne prate ostvarivanje poslovnog plana
Ukoliko nemate dovoljno ekonomskog znanja, izradu poslovnog plana prepustite stručnjacima.