
Da li su poslovni kalendari postali retkost?
Iako su moćno i jeftino marketinško sredstvo – a ponekad i umetničko delo – sve manje kompanija, osiguravajućih kuća i banaka naručuje i štampa poslovne zidne kalendare. Kad Kruševačko pozorište dobije nagradu za dizajn, a to se dešava gotovo svakog februara, grad i teatar prirede pravu malu svetkovinu u slavu dizajnera.
“Dok gledam kalendare pristigle na izložbu, mogao bih da napišem referat o našoj privredi“, tvrdi Dragan Kosanović, propagandista i idejni tvorac Izložbe zidnih kalendara, čestitki i poslovnih poklona, „U slavu dizajna“, koja se već 16 godina početkom februara održava u novosadskom Muzeju savremene umetnosti.
Kosanović tvrdi da promotivni materijal, kao što je zidni kalendar, bio on jedno ili višelisni ili stoni, govori mnogo više o nama nego o danima u godini. Pre 16 godina kada su velike kompanije i banke bile vodeće firme u zemlji, logika je bila: što luksuzniji, što raznovrsniji, i u velikom tiražu. Primera radi, „Hemofarm“ je štampao između 20 i 30 hiljada kalendara, a imao je poseban tiraž za ekskluzivne goste, poseban za poklone koje daje generalni direktor i poseban tiraž za poslovne partnere.
Danas je sve to skromnije. „Ako kažem da je izložba u Novom Sadu najveća izložba na prostorima bivše Jugoslavije, onda je jasno kakva je situacija i u nekadašnjim republikama“, kaže Kosanović. Osnovni kriterijumi za ocenjivanje najlepših kalendara i čestitki bili su dizajnerska rešenja, umetnički koncept, kvalitet štampe, ali i način na koji su prilagođeni da poruke korisnicima prenesu na kulturan način, zatim zanimljivost tema, preglednost, jasnoća kalendarijuma i poruka, odnosno slogani.
Ceo tekst možete pročitati OVDE.