
Đajić: Srpski kamenolomi interesantni stranim investitorima
Naša zemlja ima mnogobrojne kamenolome sa izuzetno kvalitetnim kamenom, za koje su, zainteresovaniji strani nego domaći investitori.
O tome gde je mesto Srbije u biznisu sa kamenom najbolje svedoči to što ovogodišnji kragujevački sajam kamena, jedini u Srbiji, otvara direktor sajma „Marmomak“ iz Verone, najpoznatijeg svetskog sajma u industriji kamena.
Zoran Đajić, direktor sajma „Stoneexpo“ i direktor udruženja „Kamen Srbije“, kaže da je kamen niz godina unazad postao apsolutni hit u arhitekturi, a njegova prodaja i prodaja mašina za obradu kamena u stalnom su rastu.
Đajić kaže da se izlaskom Kine na svetsko tržište sve promenilo. Oni su svojim načinom proizvodnje pokazali da cena kamena može da bude niža, a da se kvalitet zadrži. Tako su, navodi Đajić, za samo nekoliko godina svoj udeo na svetskom tržištu povećali čak 20-30 puta. Neprikosnoveni lider i dalje je Italija, koja je doskoro držala 70 odsto svetske proizvodnje kamena.
„Zbog pada cene koja je za deceniju snižena 10 puta kamen je postao dostupan skoro svakome. To smo iskoristili da i Srbija „uhvati voz“ u ovoj industriji, a to pokušavamo sajmom u Kragujevcu“, kaže Đajić. On objašnjava da je Srbija evropskim i svetskim investitorima interesantna iz više razloga, a jedan od njih je geografska i politička pozicija Srbije.
„U poziciji smo da imamo posebne odnose sa Rusijom i Kinom, pa sve zemlje iz EU dolaze kod nas jer im je odavde lakše da krenu dalje na tržišta. S druge strane, mi imamo i kvalitetne vrste kamena. Prema podacima iz 50-ih godina prošlog veka, Srbija je imala oko 200 kamenoloma, sada tek nekoliko velikih. Od sajma do sajma sve više investitora se interesuje da u Srbiji uloži novac u kamenolome. Zbog toga će zaradu pokupiti stranci“ , opominje Đajić.