
Američki saveti za uzgoj borovnice u Srbiji
U Srbiji će u toku februara i marta boraviti vodeći američki ekspert za borovnicu Rik Dejl koji će domaćim proizvođačima borovnice dati stručne savete za ekspanziju produkcije i plasmana tog voća, najavila je danas Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID).
Stručna podrška proizvođačima borovnice u Srbiji organizuje se u sklopu Programa podrške ekspanziji proizvodnje i unapređenja čuvanja i pakovanja borovnice, koji realizuje Agrobiznis projekat USAID-a. Pored unapređenja već postojeće proizvodnje, te plasmana sveže borovnice, cilj ovog programa je pokretanje proizvodnje i organizovanje proizvođača borovnice u nerazvijenim krajevima Srbije, kao i jačanje kapaciteta domaćih pružalaca savetodavnih usluga.
Glavni deo podrške u okviru ovog programa realizuje se u regionu Vranja, Vlasinskog jezera, Novog Pazara, Raške, Prijepolja, Kruševca, Bajine Bašte, Belanovice i Arilja, gde će biti održana i predavanja. Pored domaćih proizvođača i njihovih organizacija i savetodavaca, u programu će učestvovati i predstavnici proizvođača iz regiona.
Kroz učešće u programu USAID-ovog Agrobiznis projekta, proizvođači će dobiti tehničku i savetodavnu pomoć kako bi ostvarili što bolji kvalitet i prinos i postigli adekvatan tretman ploda borovnice nakon berbe, pa sve do isporuke krajnjem kupcu.
Podrška USAID-a uzgoju borovnice u Srbiji traje još od 2006. godine, i pored finansiranja nabavke sadnog materijala, ogledala se u konsultacijama, savetodavnom radu na terenu, uvođenju međunarodnih standarda, istraživanju tržišta i promociji borovnice na domaćem i ino-tržištu. Kako je istaknuto, opravdanost ovako jake podrške potvrđuju i rezultati: zaključno sa 2011. proizvodnjom borovnice u Srbiji bavi se oko 100 porodica odnosno firmi na oko 80 hektara.
Vrednost ostvarene prodaje je viša od 400.000 američkih dolara, od čega je više od 250.000 dolara ostvareno izvozom svežih plodova borovnice na tržište EU i Ruske Federacije. Uz podršku USAID-ovog Agrobiznis projekta, krajem 2009. godine osnovano je i Nacionalno udruženje Srpska borovnica koje sa svojim članovima uspešno radi na daljem unapređenju proizvodnje i plasmana borovnice iz Srbije.
Dobri prinosi, izuzetan kvalitet i veoma dobra tražnja, kako na domaćem, još više na ino-tržištima, glavni su razlozi za rastuće interesovanje proizvođača voća za visokožbunastu borovnicu, ukazuje USAID. Jedan od razloga njene globalne popularnosti je izuzetna hranljivost i lekovito dejstvo ploda, ali i delova biljke borovnice, a čak ni dosta visoki troškovi podizanja zasada ne predstavljaju veliku prepreku za konstantan rast ove proizvodnje, tako da se u Srbiji u proseku podigne oko 15 hektara novih zasada godišnje, navedeno je u saopštenju.