
Neizvesna prodaja JAT-a
Postupak izbora strateškog partnera zvanično je još u toku. Jedini kvalifikovani ponuđač – Baltic Aviation System (BAS) ima rok do srede da iz „Jata“ preuzme neophodne podatke, ali neizvesnost je velika s obzirom da je tokom prošle nedelje uhapšen vlasnik ove letonske kompanije Vladimir Antonov. Ukoliko BAS ne ispoštuje ovaj rok i zvanično će biti diskvalifikovani.
Ministarstvo za infrastrukturu je odmah reagovalo tražeći od BAS-a da pošalje zvaničan stav o tome da li će hapšenje Antonova uticati na saradnju sa Jatom. Osim toga, ovdašnje vlasti su odmah rekle da će „radi zaštite javnog interesa i reputacije Jata“ pratiti šta se sve dešava i dodatno proveriti sve u vezi sa kompanijom koja je, otkad je Jat poslednjih godina na prodaju, bila najbliža kupovini.
S obzirom da se Srbija izjasnila da joj je potreban „fleg kerijer“, kabinet premijera Mirka Cvetkovića bi hitno trebalo da donese plan šta dalje. Srpsko tržište je preplavljeno stranim aviokompanijama, koje imaju veoma ambiciozne planove, a oporavak „Jata“ ili nova flota u srpskoj nacionalnoj aviokompaniji nikako im ne idu u prilog. Konkurent broj jedan je nemačka „Lufthansa“, koja je trajno početkom zimskog reda letenja raskinula „kod šer“ ugovor (zajednički letovi) sa „Jat ervejzom“ uz obrazloženje da im se to ne isplati. Nemačka nacionalna aviokompanija ima udeo i u vlasništvu „Austrian airlines“-a i „Swiss“-a što je nedeljno sa beogradskog aerodroma „Nikola Tesla“ ukupno 72 leta.
Ne treba zanemariti ni prodor mađarske niskotarifne kompanije „Wizz air“ na srpsko tržište. U bazi u Beogradu već imaju jedan avion sa kojim su do sada obavljali 23 leta nedeljno što će u ovoj godini značiti ukupno oko 330.000 putnika. Za još dva dodatna leta tokom zimske sezone angažovaće naizmenično avione iz drugih baza, ali svakako je plan da u Beograd smeste još koju letilicu. Da imaju samo tri aviona u bazi u Beogradu, to je milion putnika godišnje.
Prema planu države do juna 2012. trebalo bi da bude osnovana nova kompanija, a Vlada je još ranije odlučila da bi bila osnovana kao zavisno društvo Jat ervejza, uz obavezni novčani ulog od 400.000 evra. Vlasnički udio Jata u novoj avio-kompaniji trebalo bi da bude, nakon prenosa prava, prenet na Vladu, a investitor bi dokapitalizovao avio-kompaniju u dogovorenom iznosu. I pre nego što je zatvoren tender ministar za infrastrukturu Milutin Mrkonjić rekao je da će država ako ne bude kupaca taj posao „odraditi sama“ jer Srbija mora da ima nacionalnog avio-prevoznika.
„Jat“ trenutno ima više od 1.200 zaposlenih, a u novoj nacionalnoj aviokompaniji ima mesta za oko 400, koji će se birati putem konkursa. Za socijalni program, ako je 300 evra po godini staža, potrebno je oko osam miliona evra.