Nema kupaca uprkos nižim cenama

Prodaja automobila u Srbiji drastično je opala u 2011. i gotovo pala na nivo iz 2000. godine. Od januara do avgusta prodato je svega oko 23.000 vozila. Najprimjetniji je pad prodaje “punta” koji je manji za čak 57 odsto, pokazuju podaci Srpske asocijacije uvoznika vozila i djelova.



Pad kupovne moći, otežano dobijanje lizinga, povećanje obaveznog učešća za odobravanje kredita i u slučaju “punta” ukidanje mogućnosti zamene “staro za novo” – doveli su do toga da prodaja jeftinijih automobila opadne za trećinu.

U Srpskoj asocijaciji uvoznika vozila i delova kažu da je prodaja automobila u Srbiji sve manja, uprkos tome što je većina dilera i proizvođača spustila cene na najmanji mogući nivo. Koliko je stanje loše govori i činjenica da je za prvih osam meseci ove godine prodato oko 5.000 automobila manje nego u isto vreme prošle godine.

Član borda direktora asocijacije Dušan Đurašević kaže da za ovakvo stanje ima mnogo razloga – loša ekonomska situacija u državi, pad kupovne moći, otežano dobijanje kredita i lizinga. “Cene su spuštene na minimum i dalje ne možemo. Dovoljan je podatak da su u poslednje dve i po godine cene kola pale između 30 i 35 odsto. Na pad cena je uticalo sniženje carina, fabrike su takođe smanjivale cene, a uvoznici svoje marže. Ali prodaja se nije povećala. Ako se ovako nastavi, postoji realna opasnost da neke firme počnu da se povlače sa tržišta”, upozorava Đurašević.
 
Boban Atanacković, vlasnik auto-centra Boban, koji se bavi prodajom “ševroleta”, kaže da su “u principu, svi automobili pojeftinili, pa oni koji imaju novca mogu da kupe i nešto luksuznija kola”. “Neki koji su probali da zadrže stare cene dodali su mnogo dodatne opreme u kola kako bi privukli mušterije. Tako kod nekih kola za nekadašnju cenu osnovnog modela možete sada dobiti kontrolu proklizavanja, CD plejer, ABS i još mnogo druge opreme”, kaže on.

U Auto Čačku, koji je distributer “škode”, takođe potvrđuju dramatičan pad prodaje automobila i kažu da su osnovni uzroci besparica i povećanje kreditnog učešća na 20 odsto. Direktor prodaje Slobodan Spasojević kaže da je zbog krize kompanija morala da spusti cene pet odsto.

“Čak možemo da se pohvalimo da smo imali i povećanje prodaje, ali je to isključivo zato jer smo imali nekoliko isporuka za velike kupce. A što se tiče fizičkih lica, njima je veoma teško prodati automobile. Kupci se sada, umesto dva manja, odlučuju za kupovinu jednog automobila za celu porodicu”, objašnjava on.

Prošle godine je prodato 27.853, a ove godine 23.153 automobila, tvrde u Asocijaciji. Prema podacima najviše je pala prodaja vozila niže klase, i to za 37,83 odsto. U ove automobile spada i “punto klasik”, a u asocijaciji tvrde da se njegova prodaja u odnosu na prošlu godinu više nego prepolovila. Tako je od januara do avgusta prošle godine prodato 8.240 “punta”, a u istom periodu ove godine 3.524 automobila.. Uprkos svemu, u asocijaciji kažu da je Fijatov program i dalje najprodavaniji, pa su oni od početka godine prodali preko 4.500 automobila. Iza njih je Dačija, koja je prodala oko 2.000 kola.

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE