
Jedemo voće kao od plastike
Sve češći utisak potrošača da namirnice u našim marketima imaju ukus kartona. Nabavljaju se mahom sorte i hibridi čiji plod privlači poglede kupca. Mirisom je srpsko voće i povrće decenijama privlačilo strane kupce. Sve češći utisci potrošača su da paradajz, paprika, jabuke ili šljive, imaju ukus kartona. Domaći proizvođači u trci za što većim rodom i zaradom primorani su da koriste sve više preparata, koji mogu da naruše sigurnost hrane i zdravlje ljudi.
S druge strane, sve češće se nabavljaju one sorte i hibride, čiji plod privlači poglede kupca, a po strani ostaju sorte manje atraktivnog izgleda.
– Svaki proizvođač semena povrća ima celu paletu hibrida i sorti, tako da svaki proizvođač može da odabere svojstva i osobine koje mu odgovaraju, odnosno, one koje će imati najbolji „prolaz“ na tržištu – objašnjava prof. dr Žarko Ilin, sa novosadskog Poljoprivrednog fakulteta.
– Isti hibrid sigurno neće imati iste osobine ako se gaji na 52 stepena geografske širine ili na 40 stepeni geografske širine – kaže Ilin. – Kod nas se, tako, uz plodove gajene u našim krajevima, često mogu naći oni iz staklenika i plastenika u Holandiji ili Nemačkoj, ali i iz Makedonije, Grčke, Turske i Egipta. Na potrošaču je da odabere koji mu najviše odgovaraju.
U Ministarstvu poljoprivrede ističu da je u Srbiji razvijeno oplemenjivanje biljaka i da su naši instituti najveći snabdevači semena poljoprivrednih proizvođača. Sa otvaranjem tržišta pojavila se i konkurencija iz drugih zemalja, ali svaka sorta koja će se gajiti u našoj zemlji mora da prođe redovni postupak priznavanja. Kada se sorta prizna, ona može da se gaji, a seme za njeno gajenje može da se proizvodi kod nas ili da se uveze iz inostranstva.
I prekomerna upotreba pesticida, čiji se ostaci mogu naći u svim vrstama voća i povrća, zabrinjava potrošače, jer niko ne može biti potpuno siguran koliko je zabranjenih i štetnih preparata korišćeno. Bez obzira na inspekcijske kontrole, kojima se proverava prisustvo pesticida kod voća i povrća, činjenica je da su potrošači uglavnom prepušteni savesti proizvođača i trgovca.