
Most na Adi „zasijaće“ krajem godine
Glavni stub budućeg mosta preko Ade dostigao je neverovatnih 200 metara visine kada je pre nekoliko dana postavljen i poslednji čelični segment. U toku je priprema idejnog projekta za postavljanje javnog i dekorativnog osvetljenja, a planirano je da pilon „blesne“ već krajem godine i zvanično postane prepoznatljivo obeležje prestonice.
Most na Savi je jedinstven primer podupiranja gornjeg stroja glavnog raspona težine 8.600 tona samo jednim pilonom. Dok dva ili više pilona nose neke od najdužih svetskih mostova sa kosim kablovima, u slučaju mosta na Adi jedan pilon nosi ukupno čak 969 metara.
Dekorativno osvetljenje
Nenad Bajić iz Direkcije za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda kaže da je tačno nakon dve godine otkako je naliven temelj za pilon postavljen i poslednji deo, pa je u toku izrada idejnog projekta za njegovo osvetljenje.
– Obavili smo važan deo posla, završili izgradnju pilona, pa sada sledi i osvetljenje. Ovaj stub je već postao obeležje prestonice, a postavljanje dekorativnih svetiljki istaći će njegovu lepotu. Vrh pilona je od nerđajućeg čelika, visok je 25 metara i sastavljen od tri dela. Osim što je po arhitektonskom rešenju predviđeno da bude od čelika, taj deo pilona može da ima i funkciju gromobrana. Završni segment nema konstruktivnu funkciju, u smislu da drži konstrukciju mosta, to je zadatak dela pilona do 175. metra visine, istakao je Bajić.
Postavljanjem vrha završen je posao na izgradnji pilona. Najveći kran u Evropi, koji je korišćen u mostogradnji, biće demontiran, a na vrh pilona moći će da se stigne kroz trup pilona. Pilon je oblika uskog slova A i idealan arhitektonski oblik vitke šiljaste kupe. Na sličan način izgrađeni su poznati Normandi most u Francuskoj, sa stubom u obliku slova A, kao i Stoun katers u Kini, koji ima stub u obliku visokog dimnjaka.
Most preko Save biće prepoznatljiv i po kosim kablovima, koji su po dužini treći na svetu. Njegovi lukovi će, u zavisnosti od položaja, biti dugački od 96 do 376 metara, a po dužini kablova premašili su ga samo Živopisni most i most Surgut u Rusiji. Kablovi se kače za pilon na 105. metru, što je usklađeno sa napredovanjem glavnog raspona mosta. Na taj način će pilon kablovima praktično držati konstrukciju mosta tešku 8.600 tona, koja će izgledati kao da lebdi iznad reke.
Most na Adi Ciganliji povećaće kapacitet mreže, kako lokalnog, tako i tranzitnog saobraćaja. Prema rezultatima dosadašnjih studija o mostu, prosečno vreme potrebno za putovanja bilo bi skraćeno za 30 minuta. Kod saobraćaja putničkih automobila dnevna ušteda bi trebalo da bude oko 11 tona goriva i 100.000 pređenih kilometara. Maksimalna propusna moć mosta biće oko 12.000 vozila na sat, a glavni projekat predviđa i provlačenje svih neophodnih vodova gradske komunalne i javne infrastrukture kroz konstrukciju mosta. Most je širok 45 metara i ima šest saobraćajnih traka, dva koloseka za šinski saobraćaj i dve pešačko-biciklističke staze.