Agrokor zaštićuje neretvansku mandarinu

Nakon paške soli u koncernu Agrokor intenzivno rade na tome da oznakom o geografskom poreklu zaštite neretvansku mandarinu. Komplikovan i zahtevan postupak ulazi već u drugu godinu i odvija se u saradnji sa zagrebačkim Prehrambeno-tehnološkim fakultetom, s kojim koncern u vlasništvu Ivice Todorića ima višegodišnju saradnju na različitim projektima.

“Saradnja je posebno intenzivirana od oktobra 2009. godine kada smo potpisali ugovor za projekt neretvanske mandarine. Istraživanje je nakon prve godine i predstavljenih obećavajućih rezultata produženo i na drugu godinu. Pri kraju je i poslužiće kao podloga za pokretanje postupka zaštite mandarine oznakom geografskog porekla iz doline Neretve. Postupak je kompleksan i zahtevan, potrebno je proći propisanu proceduru i prema našim dosadašnjim iskustvima za završetak treba proći i do dve godine”, pojašnjavaju u Agrokoru.

Ta je kompanija još 2008. godine oznakom izvornosti zaštitila pašku so (Agrokor je vlasnik Solane Pag koja ima tržišni udeo od 40 posto). Ove je godine, međutim, pokrenut postupak preregistracije na oznaku geografskog porekla radi izvesnijeg dobijanja oznake na evropsko novou. Pojednostavljeno govoreći, oznaka izvornosti je jača i teža u odnosu na oznaku o geografskom poreklu, s tim da je i za ovu poslednju procedura zahtevna i dugotrajna. Zahtev za registriranje oznake podnose udruženja proizvođača, a o njemu odlučuje posebno poverenstvo pri Ministarstvu poljoprivrede. Obaveštenje o zahtevu se mora objaviti u Narodnim novinama od kada teče tromesečni rok za podnošenje prigovora…

Zaštita autohtonih poljoprivredno – prehrambenih proizvoda  je važna zato što se takvi proizvodi odmah stavljaju u višu cenovnu kategoriju i pridonose komercijalnoj vrednosti proizvoda. U slučaju neretvanske mandarine za Agrokor bi to bila izuzetno bitna stvar s obzirom na to da ta kompanija godišnje otkupi oko 35.000 tona mandarina, zavisno o godini i rodu. Od toga se više od 75 posto izveze, dok se oko 15.000 tona distribuira na domaćem tržištu.

Oko šest hiljada tona mandarina distribuira se kroz Agrokorov trgovački lanac Konzum i njegovu veleprodaju Velpro. Iako je Agrokor najveći domaći poljoprivredni proizvođač s godišnjom proizvodnjom u vrednosti od oko tri milijarde kuna (za što godišnje dobije oko 150 milijuna kuna podsticaja), kada su u pitanju mandarine koncern se pojavljuje samo kao otkupljivač. Sarađuje s velikim brojem kooperanata upravo u dolini Neretve gde su investirali u hladnjaču i kalibratore. U trenutku kad dobiju oznaku o geografskom poreklu za neretvansku mandarinu, u Agrokoru će već imati dogovoreno oko 300.000 evra sredstava od EBRD-a za njezin marketing.

Najvažnija izvozna tržišta za neretvansku mandarinu su Engleska i Rusija, te Slovenija, Srbija, BiH, Austrija, Slovačka i Nizozemska. Posebno im u Agrokoru laska što se mandarina u Velikoj Britaniji nalazi na policama najjačih trgovačkih igrača poput Tescoa, Asde i Sainsburyja. Inače, neretvanski kraj ima potencijal za proizvodnju čak 150.000 tona mandarina godišnje (za sada se koristi tek njegova trećina).

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE