Poslovnim bontonom zakoračite ka uspehu

Novija istraživanja pokazuju da greške na poslu prave i oni s dugogodišnjim radnim iskustvom. Postoji niz pravila koje je dobro primeniti kada je posao u pitanju. Bonton se obično definiše kao skup pravila za ponašanje u društvu; znači i učtivo, pristojno, uljudno vladanje. Mogu se sresti i termini kao protokol i etikecija, kultura opštenja… Doslovan prevod sa francuskog jezika reči bonton jeste ‘dobar ton’ i na izvestan način predstavlja metaforu svih izloženih razmatranja u poslovnom bontonu i logistici.
Pozdravljanje
Sam pozdrav nosi sa sobom stvaranje određenih veza i odnosa između ljudi, kako bliskih prijatelja, saradnika, tako i sasvim nepoznatih ljudi. Što se tiče pozdravljanja u preduzeću, bez obzira na pol, oni na nižoj poziciji  uvek prvi pozdravljaju osobu na višoj. Izuzetak je kada šef ulazi u prostoriju u kojoj sede njegovi podređeni, tada šef prvi pozdravlja sve prisutne. Prilikom susreta osobe važno je da se predstave u pogodnom momentu, i na pravi način, odnosno kako to pravila bontona nalažu po utvrđenom redosledu. Ukoliko ste zaboravili ime vašeg sagovornika, ne paničite. Dovoljno je reći: „Oprostite, nisam zapamtio/la vaše ime“.
 Rukovanje
Kod rukovanja  žena prva pruža ruku muškarcu, stisak mora biti čvrst, kratak i bez dugog tresenja i drmanja ruke. Slab stisak ruke ostavlja utisak osobe koja je pasivna, što ostavlja negativan dojam na poslovne partnere.  Ako ste se rukovali sa jednom osobom u kancelariji, morate to učiniti i sa ostalim. Rukujete se na dolasku i na odlasku.
 Predstavljanje
Bonton nalaže da mlađeg kolegu uvek predstavljate starijem ili podređenog nadređenom. Žene se nikada ne predstavljaju prve muškarcima, osim ako se ne radi npr. o studentkinji i starijem profesoru.
Odeća
Odeća nije samo način oblačenja, ona je spoljašnja karakteristika i obeležje ličnosti koja se pojavljuje u javnosti. Odeća koja nije primerena za radno mesto, poput napadne odeće, trenerke i slično, ne ostavlja profesionalan dojam. Iako u današnje vreme većina firmi nema propisan dres kod, najbolje je osloniti se na tradicionalan, klasičan odabir odeće.
Kucanje
Da li kucati ako su vrata ureda zatvorena? Kuca se samo na vrata iza kojih sedi manje od troje ljudi.   
Sedenje
Nakon ulaska u šefovu kancelariju, ako morate sesti, tada sedate tek nakon što vaš nadređeni sedne.
Ulaz-izlaz
U poslovnom bontonu ne vredi da gospodin pušta damu prilikom ulaska u prostoriju. U poslovnom bontonu prvi ulazi i izlazi onaj ko je najbliži vratima, bez obzira da li je to žena ili muškarac. 

Pokloni
Poklonima ne treba obavezivati ljude jer nisu svi u mogućnosti da uzvrate poklonom slične vrednosti. Bonton nalaže da primalac poklona odmah raspakuje pred darodavcem i da se zahvali. Poklon se ne odbija osim u slučaju da se radi o nekom podmićivanju sličnom primanju mita, kada se zaključuje neki posao bilo koje vrste. To ukazuje na nemoralno ponašanje pojedinaca, na nedozvoljenu trgovinu, zakonsku zabranu.
Poslovnim partnerima se poklanjaju tzv. tipski pokloni kao što su privesci, futrole, novčanici sa ukusom zapakovani. Kada govorimo o jubileju firme onda je reč i nekom kolektivnom poklonu kao što su ručni sat, deo nakita i sl.
Putovanja
Organizacija poslovnih putovanja počinje onog trenutka kada se donese odluka o postojećem putu, bilo da je organizovan na sopstvenu inicijativu ili kao prihvatanje određenog poziva. Poslovne sekretarice se obično angažuju oko pronalaženja najbržeg i najudobnijeg načina putovanja, smeštaja prevoza i sl. Veoma važno pravilo bontona jeste uvažavanje kultirnih razlika. Planiranje vremena treba da bude usklađeno na obostrano zadovoljstvo, kako bi se završile sve poslovne obaveze i pronašlo vreme za malo opuštanje, razgledanje grada i slično.

Nudimo vam nekoliko zanimljivih i korisnih informacija vezanih za Saudijsku Arabiju, Kinu, Tursku, Japan, Rusiju…
Saudijska Arabija
Ako morate poslovno otputovati u Saudijsku Arabiju, bilo bi dobro da se pre puta informišete o veri, obeležjima, običajima i poslovnoj kulturi te zemlje. Sastanci u Saudijskoj Arabiji uobičajeno se dogovaraju za neki deo dana, umesto u precizno određeno vreme. Radni dan traje od subote do srede, a radno vreme je od 9 sati ujutro do oko podneva kada se održava molitva Dhuhr, sledi popodnevna pauza, a zatim se radi od 17 do 22 sata. Dnevne molitve, kojih je pet, Saudijcima su izuzetno važan deo života.
Kina
U Kini će vam sigurno trebati prevodilac kako bi razumeli što se govori na sastancima. Dok govorite, koristite kratke, jednostavne rečenice kako bi vas svi ostali mogli razumeti. Svoju prezentaciju ćete morati pokazati različitim nivoima organizacije. Pre nego što  dođete, pripremite barem 20 kopija svoje prezentacije za distribuciju.
Turska
Posao je u Turskoj posebna stvar. Iako se ovo menja dolaskom mnogih multinacionalnih kompanija, mnogi poslovi još uvek ostaju u krugu porodice. Turci će poslovati s osobom kojoj mogu verovati i koja može stvoriti dugoročan i plodan odnos. Ukoliko osete da nešto krijete, ili imaju neku sumnju, nećete s pregovorima dospeti daleko.
Japan
U japanskoj poslovnoj kulturi tradicionalna su konzervativna, plava ili siva odela sa belom košuljom i kravatom tamne boje. Konzervativnost u načinu odevanja vidljiva je u srednje velikim i velikim japanskim firmama i državnim službama. Ulazite li u stan svog novog japanskog poslovnog partnera znajte da ćete morati skinuti cipele, a isto ćete morati učiniti prilikom poseta hramovima i ryokan restoranima.

U Rusiji pozdrav je češće zagrljajem nego ljubljenjem, dok je u azijskim zemljama između osoba suprotnog pola bilo kakav kontakt dodirivanjem stogo zabranjen.

‘“U biznisu koliko god mislili da ste uspešni ili dobri, većinom će vas ljudi ceniti prema ponašanju “. Terry

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE