Deo potrošača zanima cena, ne i kvalitet hrane

U svim zemljama zapadnog Balkana postoji grupa potrošača kojoj je prilikom kupovine hrane isključivo važna cena, ali ima i onih koji su spremni da plate više za proizvod višeg kvaliteta, pokazali su danas u Beogradu predstavljeni rezultati istraživanja u okviru projekta „Fokus Balkans“.

Žaklina Stojanović, vanredni profesor Ekonomskog fakulteta i rukovodilac projekta, kazala je na skupu na konferenciji posvećenoj ponašanju potrošača hrane u regionu zapadnog Balkana, da jedan segment potrošača na tržištu prilikom kupovine hrane „apsolutno ništa ne interesuje“ osim cene.

Stojanovićeva je na skupu u organizaciji Privredne komore Beograda (PKB) i Ekonomskog fakulteta Beograd, objasnila da se to u Srbiji pre svega odnosi na potrošače u ruralnim sredinama, iako i u okviru urbane strukture postoji ova grupa, napominjući da se radi o stanovništvu sa nižim dohocima, kao što su starije stanovništvo i penzioneri.

Međutim, neki građani su spremni i da plate višu cenu za proizvod višeg kvaliteta koji je adekvatno označen, a to se odnosi na organsku i posebno na tradicionalnu hranu, kazala je Stojanovićeva.

„Majke sa decom izuzetno vode računa o zdravlju i spremne su da kupe manju količinu kvalitetnijih proizvoda“, rekla je Stojanovićeva.

Stojanovićeva je navela i da određen broj potrošača iskazuje jaku sklonost ka hedonističkom ponašanju i ukus hrane im je veoma bitan, mada sve više njih vode računa o svom zdravlju, pre svega u razvijenim zemljama regiona – Sloveniji, Hrvatskoj i delimično u Srbiji.

Stojanovićeva je ukazala da su u okviru istraživanja realizovane četiri studije fokusirane na različita tržišta i proizvode – voće, zdrava, odnosno hrana sa zdravstvenom i nutritivnom izjavom, organski i tradicionalni prehrambeni proizvodi, kao i jedno kvantitativno istraživanje.

„Perspektive vezane za potrošnju hrane mogu da se vezuju za termin tranzicije ishrane, jer kako se ekonomija bude razvijala, tako će se menjati i sam način ishrane zbog promenjenog načina života“, kazala je ona.

„Mora se voditi računa u okviru nacionalne ekonomije pre svega o javnom zdravlju i promeni ishrane, jer to nije pitanje samo prizvođača i potrošača, već i javne politike i zaštite interesa javnog zdravlja kako bi se izbegao porast bolesti“, navela je Stojanovićeva, ukazujući i na potrebu edukacije potrošača.

Direktor agencije SEEDEV (Razvoj Jugoistočne Evrope) Paskal Bernardoni kazao je da su faktori koji utiču na izbor potrošača, ne samo ukus i cena hrane, već i njena dostupnost, zaštita životne sredine, etički principi i lakoća njene pripreme.

Projekat „Fokus Balkans“ traje tri godine – od oktobra 2008. do oktobra 2011, njegova vrednost iznosi tri miliona evra, a istraživanje se sprovodi u Srbiji, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Hrvatskoj, Makedoniji i Sloveniji.

Realizaciju projekta finansira Evropska komisija (EK), a učestvuju – Ekonomski fakultet, IPSOS Strategic Marketing i SEEDEV.

Rezultati naučnih istraživanja u okviru projekta, između ostalog, daće doprinos i ostvarivanju Sedmog okvirnog istraživačkog plana (FP7) EK.

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE