Dolazak Deleza motiv za konkurenciju

Dolazak „Deleza” u Srbiju i preuzimanje „Maksija”, koje još čeka na zeleno svetlo Komisije za zaštitu konkurencije, nesumnjivo je motiv njihovim suparnicima da povećaju svoj udeo na ovom tržištu, ocenjuju sagovornici „Politike”.

Da će „Merkator” preuzeti trgovine „Jabuku” i „Familija markete”, spekuliše se već danima, a podsećanja radi „Idea” je nedavno u potpunosti preuzela sve objekte slovenačkog trgovinskog lanca „Tuš” u Srbiji. Ni u jednom od ovih kompanija ne žele da komentarišu naredne poteze, niti dalje planove za širenje i spajanje, ali su u „Merkatoru” ipak potvrdili da su u toku pregovori o preuzimanju dva trgovinska lanca.

Da to mogu biti upravo „Jabuka” i „Familija”, pokazuju jedino podaci da ova preduzeća posluju sa gubitkom. Naime, „Irva investicije” Đorđija Nicovića, u čijem je vlasništvu „Jabuka”, zbog izbegavanja stečaja, je podnela plan reorganizacije, pa je zato i „Jabuka” u problemu. U njene objekte uselili su se SOS marketi, isto njihov lanac, koji ima isto rukovodstvo, pa i radnu snagu „Jabuke”. U „Irva investicijama” juče su rekli da ne pregovaraju sa „Merkatorom” o prodaji „Jabuke”, ali da „to ne znači da nekom prilikom neće ukoliko ponuda bude bila dobra”. Rafovi u prodajnim objektima „Familije”, čiji je prodajni prostor deo „Robnih kuća Beograd” koje je kupio „Verano motors” u vlasništvu Radomira Živanića, već mesecima su poluprazni.

Da se tržište maloprodaje ukrupnjava smatraju i ekonomisti i u organizacijama potrošača.

– Ta priča sigurno ima osnova i mi prisustvujemo ukrupnjavanju, jer „Delez” ne uzima jedino „Maksi”, već i „Tempo”, pa je logično da „Merkator”, kao ozbiljan trgovac, ali i drugi lanci, žele da ojačaju i uvećaju svoju maloprodajnu mrežu – kaže Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

I Aleksandar Stevanović, saradnik Centra za slobodno tržište, smatra da je ukrupnjavanje maloprodaje trend.
 
– Bilo bi najbolje da imamo pet ili šest velikih lanaca. Jer, iako se misli da krupni igrači nisu najbolje rešenje, to nije tačno, pošto svuda u svetu upravo oni promovišu efikasnost i niže cene. Da li „Delez” ima veze sa tim, ja nisam siguran, jer se menja jedino vlasnička struktura „Maksija”. Ali, ono što je još bitnije je da će novi vlasnik više poštovati svoje dobavljače kada je o plaćanju reč – smatra Stevanović.

Da se ništa, ipak, neće dogoditi preko noći potvrđuje i to što u „Merkatoru” navode da nameravaju da na srpsko tržište investiraju još oko 150 miliona evra, ali u narednih nekoliko godina.

Osim toga da li „Merkator” preuzima „Familiju” i „Jabuku”, odnosno SOS markete, važna je i informacija da je prošle nedelje objavljeno da će „Agrokor”, u čijem je sastavu „Idea”, započeti pregovore sa „Merkatorom” o spajanju maloprodaje, kako bi uspešnije parirali belgijskom „Delezu”, na regionalnom nivou. Kako saznajemo u Komisiji za zaštitu konkurencije, svako eventualno spajanje tako velikih trgovinskih lanaca na teritoriji Srbije moraće da bude prijavljeno komisiji, što se još nije dogodilo. I za spajanje „Familije” i „Jabuke” sa „Merkatorom” potrebno je odobrenje Komisije, mada, istini za volju, ova dva lanca nemaju puno radnji i to ukrupnjavanje ne bi drastično promenilo tržišni udeo „Merkatora”.

A koliko je tačno učešće najvećih trgovina pokazaće istraživanje Instituta za ekonomske nauke, koji je Komisija za zaštitu konkurencije angažovala da uradi analizu stanja tržišta na malo u Srbiji. Prema poslednjim podacima, koji su bili dostupni javnosti, a koje je u decembru prošle godine iznela revizorsko-konsultantska kuća „Diloit”, najveći lanac u Srbiji, sa gotovo 835 miliona evra prihoda u 2009. godini je „Delta maksi”, slede „Merkator” sa 429 miliona evra i „Idea” sa 363 miliona. U regionu je najveći igrač hrvatski „Agrokor”, a na drugom mestu slovenački „Merkator”.

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE