Zašto je gorivo sve skuplje?

Piše: Ana Marković
Iako je na svetskom tržištu poslednje dve nedelje cena nafte opala za više od 10 odsto, u Srbiji je, praktično, litar goriva skuplji nego ranije i to ne samo u dinarskom iznosu, već i u evrima. Naime, evro je oslabio u odnosu na dinar i sada je jedan evro ispod 100 dinara, dok je počekom godine za evro trebalo više od 105 dinara. Sada se litar goriva, bez obzira na vrstu i kompaniju na kojoj se ono toči, ne može kupiti ispod 120 dinara, odnosno oko 1,20 evra, a litar uvoznog goriva evropskog kvaliteta – evro dizel i evro premijum je iznad 130 dinara, odnosno iznad 1,30 evra, dok je početkom godine za litar bilo potrebno oko evra.
I tako je u odnosu na početak ove godine litar goriva skuplji od oko 10 pa i do skoro 20 dinara. Naime, početkom godine se litar evro dizela kupovao za nešto više od 116 dinara a sada je i iznad 136 dinara. Litar bezolovnog benzina evro premijum početkom godine koštao je oko 125 dinara, a sada je oko 135 dinara. Za litar bezolovnog benzina BMB 95 sada treba platiti oko 130 dinara, a pre četiri meseca je njegova cena bila oko 116 dinara. Dizel D2 sada košta oko120 dinara, a u januaru se mogao kupiti za oko 108 dinara.
Dakle, sada za točenje rezervoara od 40 litara treba iznad 10 evra ili oko 1.000 dinara više nego u januaru. Na početku godine, kada je startovala liberalizacija tržišta za litar evro dizela bilo potrebno 1,08 evra, jer je vrednost evropske valute tada bila 106,5 dinara, a sada za istu količinu treba 1,36 evra, jer sada za evro treba izdvojiti 99,5 dinara. Za 40 litara ovog goriva u januaru je trebalo platiti nešto više od 43 evra, dok u maju na pumpi valja ostaviti oko 54,5 evra. Slični su odnosi i za druge vrste goriva, tako da se za istu količinu dinara sada u rezervoar može sipati i gotovo 10 litara goriva manje nego što je to bilo moguće u januaru. Ipak, šetnjom/vožnjom od pumpe do pumpe, čak i kada je ista kompanija u pitanju, može se uštedeti pošto je i na pumpama istog vlasnika, neretko, cena litre goriva različita – što zavisi od prometa i lokacije.
I iako se liberalizacijom domaćeg naftnog tržišta, uz povećanje kvaliteta goriva najavljivalo i sniženje cena, ostvarilo se samo prvo, dok je litar značajno skuplji nego pre četiri meseca. Ipak, treba reći da je gorivo poskupljivalo i u celoj Evropi, jer je cena nafte od početka godine praktično stalno išla na više, a promena cene nafte na berzama odražava se i na svim lokalnim tržištima, pa i srpskom. Uz to, na domaćem tržištu je osim cene nafte na povećanje cene litre goriva uticalo i povećanje akcize na derivate, što je uobičejena praksa svake godine.
Kako će se dalje kretati cene goriva u Srbiji za sada se ne zna, ali budući da su, uprkos dvenedeljnom padu cene nafte one više, nije teško predvideti na koju će stranu promena ići. Posebno jer je u ponedeljak zabeležen rast cene nafte na svetskom tržištu od oko 1,50 dolara po barelu.

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE