Turističke agencije vratile 699.000 dinara oštećenim putnicima
Više posla za turističke agencije istovremeno znači više posla za turističke inspektore koji su počeli redovnu, plansku kontrolu agencija pred letnju sezonu. Proveravaju valjanost poslovanja.
A samo u prvom kvartalu ove godine primili su 61 prijavu građana na račun rada turističkih agencija. Kontrolom su utvrdili da je više od polovine podnetih prijava, ukupno 35, bilo opravdano. Od toga su u 60 odsto žalbi, nalogom inspekcije, agencije putnicima vratile ukupno 699.000 dinara za ugovorene i plaćene, a neizvršene ili nepotpuno ostvarene usluge.
Najveći broj ovih opravdanih prijava odnosio se na pojedine ugovorene usluge koje agencije nisu ispunile, objašnjavaju u Turističkoj inspekciji. Nezadovoljstvo putnika najčešće je bilo izazvano smeštajem u hotelima niže kategorije i manje komfornim pansionima od ugovorenih i očekivanih. Turisti nisu tolerisali što u sobama nedostaju „obećani“ sef, mini bar, klima-uređaj, televizor…
– Bilo je i opravdanih prijava putnika koji su otkazali putovanje zbog bolesti, a turističke agencije nisu vratile uplaćen novac u skladu sa opštim uslovima putovanja – napominju u Turističkoj inspekciji.
Inspektori posebno ističu da bi građani trebalo da izbegavaju turističke agencije koje su u blokadi. Caka je u tome što samim tim što su blokirane ne mogu da ispune finansijske obaveze prema poslovnim partnerima u realizaciji programa putovanja. Turistička inspekcija napominje da nije nadležna da kontroliše finansijsko poslovanje pa, isto kao i građani, na sajtu Narodne banke Srbije dobija informacije o likvidnosti turističkih agencija. Nije na odmet proveriti podatke o turističkoj agenciji i na sajtu Agencije za privredne registre.
Posao inspektora je da proveravaju da li turističke agencije ispunjavaju propisane uslove za obavljanje delatnosti, zatim opšte uslove i programe putovanja, da li su istaknute cene ponuđenih aranžmana… Uobičajene nepravilnosti koje nadležni uočavaju kontrolišući rad turističkih agencija odnose se na sadržaje programa i opštih uslova putovanja. Ove godine češće su nailazili na nesklad propisanih uslova za zapošljavanje i zaposlenih kadrova. U više navrata utvrđeno je da turističke agencije koje organizuju putovanja nisu imale, kao što bi trebalo, najmanje jednog zaposlenog sa punim radnim vremenom. Među rukovodiocima, suprotno propisima, našli su se i oni koji se ne mogu pohvaliti višom školskom spremom, sa najmanje tri godine radnog iskustva u turističkoj delatnosti, niti znanjem stranog jezika.
– Jedna turistička agencija nudila je na prodaju program putovanja, a da nije imala zaključen ugovor o zakupu smeštajnih kapaciteta u toj ponudi – ističu u Turističkoj inspekciji i posebno naglašavaju da je osnovno da putnici u slučaju bilo kog odstupanja od ugovorenog programa putovanja, u toku putovanja, dostave pisani prigovor predstavniku agencije i pribave moguće dokaze za ugovorene, a neobavljene usluge, jer je to osnov za ostvarivanje prava putnika.
Za propust odgovoran organizator putovanja
Turistička inspekcija savetuje putnike da pre ugovaranja aranžmana dobro prouče opšte uslove, program putovanja i obaveštenje o polisi osiguranja. Kada ugovaraju putovanje kod turističke agencije – posrednika, važno je u ponuđenom programu utvrditi ko je organizator putovanja (broj licence mora biti naveden). Samo turistička agencija koja organizuje put odgovorna je za realizaciju putovanja (ugovora), a ne posrednik. Informacije o programu putovanja poželjno je proveriti na sajtu organizatora, ali i drugih turističkih agencija koje nude isti smeštaj, kao i na sajtu odabranog hotela. Usmena obaveštenja nisu obavezujuća za agenciju, napominju turistički inspektori, dakle agencija je dužna da pruži usluge koje je navela u programu putovanja i ispuni obaveze predviđene opštim uslovima putovanja.